Komt een vrouw bij de dokter. part 2

Voor mij ligt een boekje. IKNL staat erop. Integraal Kankercentrum Nederland. Behandelwijzer. Dit hebben we vrijdag 17 juli meegekregen van de verpleegkundige op de afdeling oncologie in het Reinier de Graaf ziekenhuis in Delft. Afgekort RDGG. Als ik het opensla kom ik direct op een informatie hoofdstukje. Wie kunt u bellen met vragen? staat er, en daarbij een telefoonnummer. DIt mogen we altijd bellen had de verpleegkundige gezegd, maar denk eraan: bij voorkeur bij geen spoed tussen de 8.30 en 12.00 uur bellen. Indien spoed maakt het niet uit. Gelukkig maar.. Als ik verder door het boekje worstel zie ik ook nog een nummer wat we kunnen bellen tijdens feestdagen. Het is het zelfde nummer. Wel anders is het nummer voor de spoedeisende hulp. Hoe kun je zonder spoed bellen als je liefde kanker heeft? Blijkbaar kan het. Anders zou er geen verschil zijn in nummers.
Op de volgende pagina staat en lijst met redenen om een arts te waarschuwen. Koorts boven de 38,2, koude rilling, langdurige bloedneuzen, spontaan ontstane blauwe plekken, aanhoudend bloeden van een wondje, bloed of ontlasting in de urine, hevige menstruatie, een onrustig gevoel, stijve tong-, kaak-, of nekspieren, hoesten met slijm opgeven en pijn bij het plassen. Het is nogal wat. Voor deze zaken zou ik normaliter ook wel bellen. Ondertussen ben ik nog een beetje in de waar wanneer er nu ook al weer gebeld mag worden voor spoedzaken. Gelukkig weet zij het wel. Mijn vrouw. Natuurlijk.
“Wat voor haar relevant is, is plotselinge huisuitslag” legt de verpleegkundige uit. Dit heeft te maken met een vermindering van weerstand, en dat is het belangrijkste wat we aankomende periode mee gaan maken, de weerstand dip door de chemotherapie. Dat is de bijwerking van cladribine, de chemische wonderstof die haar een remissie van 10/15 jaar kan geven. Ik ga voor 50 jaar. Maar dat ben ik..
Op de volgende pagina is een wijzer naar de rest. Er wordt verwezen naar de personalia, algemene rapportage en de medicijnkaart alsmede naar wat is kanker, en kankerregistratie. Bah, zo’n scheldwoord in dat boekje kan echt niet, grap ik. Ik merk dat deze poging tot humor smoort in het rumoer van het leven: Fluitende vogeltjes, een miauwende kat, een ontbijtende vrouw en omroep MAX op achtergrond. Straks weer de mop! Maar ik dwaal af..
Ik worstel me verder door het boekje heen. De eerste hele zin is: “Wanneer bij u kanker is vastgesteld kan een moeilijke tijd met onzekerheid en angst in uw leven aanbreken.” Dan weten we dat in ieder geval. De tweede zin is: “Het is goed om te weten dat er een team van goed gekwalificeerde hulpverleners voor u paraat staat om u in de deze periode te begeleiden.” Gelukkig maar, zegt ze met een klein cynisch lachje. Tussendoor brult ze nog “Stift”, we zitten per slot van rekening midden in stap 3 van Jan Slagters ochtendprogramma. Wat is ze toch fantastisch.
Op pagina 3/7 van het boekje staat dat kanker een kwaadaardige ziekte is. Als ik dat lees word ik weer kwaad. Zoiets moois en liefs bezaaid met iets kwaads. Goverdomme. Ik blader terug naar vraag 1 uit het boekje. Wie kunt u bellen met vragen? Kan ik God niet bellen? Dan heb ik nog wel een paar vragen voor Hem. Of Haar. Maar dat kan allemaal niet. God bestaat niet. Mazzel voor hem. Echt. Ondertussen is de mop van Jan Slagter geweest. En eigenlijk is het geen mop, maar gewoon een verhaaltje. Niet grappig. Weer niet. Maar hij blijft zijn best doen. Die volharding heeft zij ook. Mijn vrouw. En daarom wint ze de strijd. Onder andere.
Maandag de 27e gaat de chemokuur beginnen. 5 dagen achterelkaar. Nu is ze alleen een beetje moe, maar tijdens en na de chemo zal ze zieker worden. Dat is natuurlijk een vervelende bijwerking waar opmerkelijk genoeg, niets over geschreven staat. Je redelijk voelen, behandeld worden om je vervolgens slechter te voelen. Laten we dan maar dan goed blijven denken aan het grote doel. Een remissie van 10-15 jaar. Ik ga voor 50 jaar, maar dat ben ik.

Het K-Boekje

~ door JPvanD op 22/06/2011.

8 Reacties to “Komt een vrouw bij de dokter. part 2”

  1. Alle sterkte gewenst en al wat nog meer nodig is in deze tijd. Ik zou overigens zeker
    proberen om verbinding met God te leggen. Bellen, e-mailen, schrijven… ik ben benieuwd, Korine

  2. Hey Jasper en Norma.

    Heel veel sterkte de aankomende tijd. Ik weet wat je doormaakt, mijn moeder is al ruim 12 jaar bezig en is net klaar met de laatste kuur en maakt zich weer klaar voor de nieuwe ronde. De ziekte kanker is een zeer vervelende ziekte die steeds beter bestreden kan worden. Het belangrijkste medicijn is positief blijven, humor, veel vitamine (fruit) en veel liefde van je partner en omgeving. Hierdoor zul je merken dat jullie er samen doorheen komen.
    Nu een zeer verwarrende moeilijke tijd die zeker opgevolgd gaat worden door weer een hele mooie tijd. En …. ik doe met je mee hoor, ga maar voor minimaal 50 jaar..

    Sterkte en je weet als je zomaar even tegen iemand aan wil praten, huilen of gewoon even je ei kwijt wilt dan mag je altijd bellen.. Dag en nacht staat de telefoon aan…

    Edwin

  3. Jeetje, weer een heftig verhaal voor wat er komen gaat! Sterkte… En ook ik steun je in de gedachten voor nog minimaal 50 jaar! Als we dat allemaal heel hard roepen dan moet ‘hij die daar boven zit ‘dat toch gaan horen! Sterkte! Groetjes, Marieke

  4. Veel sterkte gewenst
    groet Michel

  5. Together you’re strong!! …en 50 jaar is haalbaar!!
    Geef norma een heeeele dikke knuffel van me!
    grtz junior!

  6. Mooi geschreven weer Jasp!
    Heel veel sterkte maandag en natuurlijk de tijd daarna.

    X Bar

  7. Potverdorie!!! Sterkte allebij!!
    Je kan het goed omschrijven zeg!!

  8. Jee wat heftig weer. Ik wil jullie samen en vooral Norma heel veel sterkte en kracht toewensen. Wat een klotetijd zeg! Zacht uitgedrukt. Jullie komen er echt doorheen, dat weet ik zeker. En idd mooi beschreven Jasper, al voelt dat wat raar om te zeggen over dit onderwerp. Knuffel en liefs van Renske.

Plaats een reactie